|
|
Välkommen till mp4sverige.com, den enda informationssajten för MP4 spelare på Svenska!
Just nu besöker du forumet som en gäst, detta innebär att du har begränsad tillgång till diskussionsforum och de flesta funktionerna. Genom att bli medlem på sajten, får du tillgång till, bilder, filmer, filer och olika guider. Du kan kommunicera privat med andra medlemmar (PM), svara på enkäter/undersökningar samt ladda upp eget material. Registreringen är enkel, snabb och HELT GRATIS, bli medlem idag!
Stöter du (mot all förmodan) på några problem med registreringen eller din inloggning, (var god) kontakta oss.
|
|
2007-01-09, 12:51
|
|
|
Administrator
Reg.datum: Jan 2007
|
Varning för falska MP4 spelare!
VARNING FÖR FALSKA MP4 SPELARE !!!

Var noga när du köper MP4 spelare på nätet.
Det säljs en del hackade spelare, mest på eBay men dessa har också börjat dyka upp på Tradera.
Flera tusen eBay-köpare har blivit drabbade och köpt spelare med lägre minne än det som dom betalat för.
En hackad spelare visar falsk kapacitetinfo, så t ex en 1GB spelare kan i själva verket vara 128 MB, eller en 4GB har ett minne på 512 MB.
Dessa falska spelare kommer från oseriösa tillverkare och genom att ändra koden i "firmware" visar spelaren även i Windows kapacitet som egentligen inte finns där.
I vissa fal är inte ens säljaren medveten om att han säljer hackade spelare, så kontrollera själv när du köpt en spelare.
Enklaste sättet att testa din spelare är att fylla minnet fullt, och lyssna på den sist kopierade filen.
Får du upp fel vid koperingen eller om filen inte går att spela upp kan du följa dessa steg:
1. koppla in den till PCn och kontrollera kapciteten i windows.
2. Gör en full formatering av enheten med FAT (INTE FAT32).
3. kontrollera kapacieten igen
Om kapaciteten är den samma så kan du slappna av och glömma detta inlägg.
Har kapaciteten minskat drastiskt efter formateringen har du säkert blivit drabbad av en oseriös säljare och din spelare kan vara hackad.
TA KONTAKT MED SÄLJAREN OCH KRÄVA PENGARNA TILLBAKA.
Dom valigaste MP4 spelarna har 1GB eller maximalt 2GB.
Det finns MP4 spelare med kapacietet på över 2GB (så som IPOD Nano) men dessa är mycket sällsynta eftersom dom är dyra att tillverka.
|
|
|
|
2007-01-17, 00:12
|
|
|
Falska spelare noname-MP4 4GB+ på Tradera!!
Hej!
Mycket bra initiativ till denna site:)
Jag har tyvärr sprungit på dessa spelare på ebay, stort misstag!!
Sålde även ett antal innan jag förstod att de var fake. Har kontaktat mina köpare och dom får sina pengar tillbaka.
För att komma åt denna soppa mailade jag för ca fyra dagar sedan följande uppmaning till alla som sålde 4GB+ Noname-spelare från Kina på Tradera.
--//----
Hej Xxxx!
Har du kollat så att inte dina spelares minne är hackat/flashat.
De flesta noname-MP4-spelarna från Kina som påstår att de är 4GB+ hålller egentligen endast 1GB (max 2GB).
Det minnet som upptäcks av Windows och spelaren själv är endast flashat, dvs minnes-chippet "ljuger" om sin kapacitet. Det egentliga minnet upptäcks först efter partitionering/formatering av spelaren. Denna görs enklast mha MP3-disk utilisern (för mer info se länk nedan). Windows och spelaren tror att minnet håller 4GB tills detta skett. Därför flippar spelarna ur när man har laddat dem förbi den egentliga kapaciteten. Och de börjar uppträda oberäknerligt. Detta är den nya "scammen" från Kina.
För mer info, gå in på länken: (Googla: The Definitive Fake 4GB+ MP4 Player Scam
On eBay FAQ, och läs första träffen)
Jag har mailat alla på Tradera som säljer dessa 4GB+ spelare och varnat dem om detta och många har bekräftat att deras spelare är hackade.
Jag skulle råda dig till att testa spelarens minneskapacitet och ha med detta som verifiering i din objektsbeskrivning. För nu råder det total förvirring både på ebay och dessa mindre aktionsajter som Tradera, om vad som gäller och vem man eg kan lita på.
/mvh Xxxx
--//----
Fick på det hela mycket bra respons från de flesta. Som sa att de inte hade en aning om hack-problemet, och att de genast skulle be Tradera att lyfta ut deras annonser. Detta skedde även. Vissa fortsatte dock att sälja.
Skulle kunna lägga ut mail-korrespondansen i en extra post om intresse finns, mycket läsvärd.
Jag har även meddelat Traderas ledning om problemet, återstår dock att se om de gör något åt det.
Det verkar ändå som om dessa 4GB+ säljare försvinner från Traderas listor, eller rättare, deras 4GB+ spelare försvinner, eftersom de är så uppenbart fake. Det är ju idag ganska vedertaget att det inte finns några spelare av den här typen som kan hålla en så stor minneskapacitet. Pratar då om Noname-kopior/spelare från Kina. De skulle kunna gå under samlingsnamnet chipods (chinese ipods) men är osäker på om det namnet skulle innefatta alla "hackbenägna" spelare.
Skulle man inte också kunna säga att dessa chipod-tillverkare har grävt sin egen grav nu, när folk mer och mer får upp ögonen för det här problemet, för vem kommer att tro på de äkta 4GB+ spelarna när dom kommer? Men kanske var det inte det som var tanken med dessa...?
Nu är det ju även så att kinesiska noname-spelare som utger sig för att ha ett minne på 1GB/2GB, även de kan vara fake. Dessa noname-spelare med upp till 2GB finns ju uppenbarligen!! Så att lista ut om de är fake, genom annonsbeskrivning på Tradera, blir en hårdare nöt att knäcka.
Jag tror på någon form av garanti/verifiering från säljarnas sida. Att de går ut med att de är medvetna om problemet och att de dessutom själva har utfört en ompartitionering/formatering av spelaren, är den enda lösningen idag, på att göra en tillförlitlig objektbeskrivning på Tradera.
Får hoppas att Tradera-crewet även tar sitt ansvar och tänker lite längre än till banken annars kommer denna säljsajt så småningom bli en sumpmark där det är OK att lura folk, bara man har en tillräkligt slipad annons.
/jalodalej
Senast redigerad av jalodalej den 2007-01-17 klockan 00:22.
|
|
|
|
|
2007-01-17, 10:19
|
|
|
MP4 Medlem
|
Ursprungligen postat av jalodalej
Fick på det hela mycket bra respons från de flesta. Som sa att de inte hade en aning om hack-problemet, och att de genast skulle be Tradera att lyfta ut deras annonser. Detta skedde även. Vissa fortsatte dock att sälja.
Skulle kunna lägga ut mail-korrespondansen i en extra post om intresse finns, mycket läsvärd.
Håller med, det skulle vara mycket läsvärt material, speciellt från de säljare som vägrar ta bort dessa "hackade" spelare.
|
|
2007-01-17, 16:57
|
|
|
Dialog med traderasäljare ang hackade MP4:or
Den är, hm, ganska lång, trots att den är nedkortad. Blev tvungen att ta bort mina svar till säljarna. Men lägger ut den, så får ni göra vad ni vill med den..:)
Hej Xxxxx!
Sluta och sälj dessa OEM-spelare (4GB eller 8GB) det är ju pinsamt... Även
om man kan tjäna en massa, massa pengar. Det har jag också förstått. Sålde
även jag några stycken innan jag upptäckte att de hade fejk-minne. Problemet
är bara att folk där ute kommer att få reda på att de är fejk. Människor
kommer givetvis att bli förbannade när de upptäcker att du lurat dom på
pengar, omedvetet eller inte. Så för att spara dig en massa huvudvärk...
Se denna länk för info om dessa spelare, och omfattningen av denna
världsomspännande soppa: (Googla: The Definitive Fake 4GB+ MP4 Player Scam
On eBay FAQ, och läs första träffen)
/Ha de!
Svar från:
(Säljare 1)
SV: Angående Traderaauktion 37891751, Mp4 spelare 4Gb Ny
Tack för tipset,det var en hackad spelare på 1 Gb.
Har ändrat i beskrivningen.
Med vänlig hälsning
Thomas
--//----
(RE: Säljare 1)
Hej
Tack för infon ,Jag har lyckats "återställa" spelaren till sin rätta storlekoch det blev bara 1 Gb tyvärr.Jag läste också på din länk till Ebays forumoch det här skojeriet är tydligen väldigt vanligt.
Thomas
/
/
/
/
/
/
/
(Säljare 2)
Re: Angående Traderaauktion 37774675, 4 GB mp3/mp4 spelare. 1,8 tums skärm. VIDEO,spel,e-book,FM.
Låt mej gissa: Du säljer själv mp3 eller mp4 spelare och är rädd för
konkurans?
Det ända som är pinsamt här är dit patetiska lilla majl. Mina spelare är
100%
äkta.
Reta upp mej en gång till och jag konsentrera HELA min försäljning till
tradera.
Tro mej: det vill du inte.
ps. skicka ALLA poliser interpol inspektörer på mej..ja tar sååå gärna
emot dom.
ALLA mina papper är i sin ordning. ÄR DINA???
Mina spelare är ocskå EXAKT just det jag skriver.
Men visst, om de så du vill ha det så sänker ja priserna lite till och
sätter mina produkter
jag säljer i Finland, Norge, Danmark, Italien, Storbritanien, Tyskland på
Tradera.
Ha de själv.
--//----
(RE: Säljare 2)
Hej!
Okay, denna gång är jag lugnare. Ber själv om ursäkt för du har alldeles
rätt:
klart som fan att jag blev upprörd. ja ha känt att ja litat till 99% på
säljaren
jag köper av. Jag har varit medveten om att det existerar fakea minnen men
eftersom
jag importerar rakt från fabriken och allt verkar (i mina ögon i alla
fall) ha gått
ärligt till så ställde du lite min värld i gungning.
Detta kommer i alla fall att ske: jag ska testa spelarna omedelbart. går
inte 4gb
in dit så käns det som man t.o.m kunde ta sig en tripp till kina för å
uppsöka fabriken.
De nämligen så att i Finland är försäljarna av mp3 otrevliga mot varandra
(tyvärr)
p.g.a rädsla för konkurans. Jag blir så trött på det. å när ja fick ditt
majl tänkte jag:
"oh nooo, inte svenska försäljare nu också :0( "
Ja hoppas fortfarande att de är 4 gb i spelarna, du tror inte de kan vara
fråga om
t.ex Apple eller andra "avundsjuka" fabrikat som känner att dom inte kan
konkurera?
Hur köpte du dina som hade fel minne då? fråne n fabrik eller från nån
privat försäljare?
Hälsningar från en nu orolig Robert
--//----
(RE: Säljare 2)
Hej igen!
Ja måste också be dej om ursäkt än en gång och DIREKT från början säga att
du hade RÄTT och jag är nästan ruinerad. Jag har kollat up mina så kallade
4gb nu...dom är ju 1 GB...just som du sa. Jag är uppväxt med hög moral
så i dag har ja spenderat all min tid till att kontakta mina kunder för
att betala tillbaka hela summan till dom. Dom har inte blivit arga på
mej utan snarare tyckt synd om mej. Nu är mitt firmakonto nera på noll
och min firma har fått sig ett HÅRT slag under bältet. Ärligt sagt vet jag
inte om jag kan ta mig upp igen.
Ja har vetat om att de finns dom som säljer med fake minne på e-bay.
Trodde ja hade hittat en ärlig föräljare eftersom jag köpt direkt från
en rätt stor fabrik i Kina. Ja är väl för naiv...känner mig dum å
lättlurad.
Trodde ja hade kontakt me "försäljningschefen" vilket han kanske också var
på fabriken...ja vet inget längre.
Tack för att du varnade mig. Ja vill inte sälja skitprodukter som dessutom
är olagliga å falska. Som sagt i början trodde jag bara att du var en av
dom
arga konkurenterna som vill ha alla kunder själv. Förlåt.
Hur stor tror du mina chansär är att få ersättning av fabriken?
Jag har deras adress, telefon nummer, e-mail, msn osv....Polisen i
Finland kan knappast hjälpa mej. Interpol??? eller syslar bara
Interpol med större brott som pedofiler å sånt??
Detta är inte min bästa dag :0(
Vänliga hälsningar från en som nyss blivit blåst
på ca 70.000 kronor.
/
/
/
/
/
/
/
(Säljare 3)
Re: Angående Traderaauktion 37845736, 4 Gb Mp3 Mp4 Spelar film musik radio
Hej
Detta såg ju inte bra ut.
Jag köpte en till min dotter i julklapp och tre till för att de var så
billiga.
Jag får väl behålla dem själv.
Jag har bett Tradera avsluta min auktion.
Tack för upplysningen. Jag trodde faktiskt att det var "riktiga" kopior.
quno1
--//----
(RE: Säljare 3)
Hej Johan
Jag har bara sålt två så jag har mailat dem och sagt att de får lämna tillbaka om de vill.
Jag gick in på sidan du skrev om igår och kom då på att min dotter tyckte att de sista
låtarna hon lade in spelade bara litegrann sen startades den om igen.
Då hade hon lagt in lite mer än 1 Gb.
Så mina är nog inte bättre än dina.
Mvh Pär
/
/
/
/
/
/
/
(Säljare 5)
Sv: Angående Traderaauktion 37426292, *NY* 4GB MP4 MP3 Movie FM USB 4 G SamsungChip
Hej, jag ser att du har också sålt Mp4 , jag har hört om detta skandal för en vecka sen, jag
har kollat upp nu sidan som du beskrev, där finns bara 1 som liknar med en av minna och jag
ska returnera den till säljaren, I Kina ,
men jag har andra modeller som är inte bland de I hemsidan , och som vi har köpt från
England en del och andra (tex den , RÖD MP3 KLOCKA ...) ÄR FRÅN AUSTRALIEN och jag sparar
alla kvitto (för att vi har betalat mycket pengar när vi köpte de ,, och vi har betalat
tull och moms på Arlanda för var och en. ) vi har köpt de NYA I kartongen, det är inte vi
som vi gör de, det fattar du också.
På tradera finns jätte många till salu från flera säljare , som säljer likadana, då jag tror
att det finns också en del som är OK. ). Vi har aldrig lurat någon, om en skulle Inte funka
eller inte stämma , vi skulle absolut ta retur och returnera där varifrån vi köpte den, för
att vi är en familj med respekt.
Jag själv har kollat bara några av de och de hade verkligen 4 GB annars skulle inte få
plats
Med alla filer från 2 stora mapp från min data (ungefär 3,8 GB som jag har lagrat I pm4 -an
.
Jag vet att vi måste kolla noga och , det ska jag faktiskt gå till en av butikerna som har
Mp3/ Mp4, och kolla upp minnen på alla, det finns också I butiker en del som är lika de
som jag har, , De som är från Kina, om vi hittar något fel med minnen, vi returnerar, men
de som är från England och Australien , och som är annan modell, , de är inget fejk, det
tror jag absolut inte på, och säljaren har klart sagt att de tar retur utan problem om det
skulle vara något som inte stemmer. Jag själv använder en och har lagrat nästan upp till 4Gb
redan, det skulle inte funka om den skulle inte ha 4 GB, det vet du.
Tack för din mail, men, annan gång använd inte sådant "språk utan respekt", vi accepterar
inte att någon talar utan respekt för mig och vårt familj vuxna människor pratar inte så,
och den vi gör är våras problem inte din eller annars , det vet du, vi kan inte säga vad du
ska göra och du kan definitivt inte säga vad vi ska göra. , när vi inte än's känner varan,
Men snälla förslag och info vi tackar för om vi får. Jag tar din mail som en snällt attityd
, att du vill informera oss om denna problem , och vi kollar upp detta, tack,
fast I din mail inte precisa allt ser ut snällt.
Ha det bra.
--//----
(RE: Säljare 5)
Hej Johan, vi tar gärna din ursäkt och vi vill tacka för din vilja att meddela oss om
faran. Vi hör om detta fara och vi är också lite bekymrade, därför vi kommer inte att köpa
andra p4 från Kina, ,
Kanske sen i framtiden vi kan köpa från England eller Australien , och hopas de är ok, vi
kan inte heller veta vilken är ok, och vilken är inte, för att en del de är faktiskt ok och
fungerar bra , och så man får de NYA I kartonger, och bara sälja vidare, det är svårt att
veta vilka av de kan vara med problem.
Men just nu vi har bestämt oss att vi ska inte köpa mera , vi måste se vilka modeller är ok
och sälja de som finns redan och vi ska låta bli efter för att vi har ändå inte tid och inte
heller råd att förlora så mycket pengar,.
Tack en gång till för hjälp råder. Ha det bra.
Mvh. Christina.
--//----
(RE: Säljare 5)
Hej Johan, vi tackar dig för detta, värkligen.
Jag ska skinda mig nu för att vi ska ha kyrkokör Rep. (Jag är medl. I K. Kören. Vi hörs.
Ha det bra.
Mvh. Christina.
/
/
/
/
/
/
/
(Säljare 8)
RE: Angående Traderaauktion 37897320, NY *4GB* MP3/MP4 Spelare m Video o Foto, F
Hej!
Detta kan inte stämma.
Jag köpte min 4 GB för 6 månader sedan och jag har 3.43 GB inlagt på den.
Självklart har jag inte tid att lägga in musik på alla dessa innan jag
säljer dem, men tack för din uppmärksamhet.
Ska testa en av de jag har nu.
Om det är så, så känns det jävligt surt med tanke på att jag investerat
tusentals kronor i Mp4 spelarna.
MVH Michael
--//----
.......forts
Senast redigerad av jalodalej den 2007-01-17 klockan 17:06.
|
|
|
|
|
2007-01-21, 21:34
|
|
|
MP4 Medlem
|
Det är förvånansvärt hur lite "research" vissa säljare gör innan de börjar med en vara.
Tyckte om delen där den aggressiva säljaren ändrar sig. Kul läsning!
|
|
2007-02-10, 15:13
|
|
|
Vad dom hittar på!
Så här kan man ju oxå göra för att folk inte ska våga följa erat råd för att kontrollera om dom har blivit blåsta...
Caution: Please do not format the player; otherwise, you will loss all files that needs for running of the MP4 player.
Hittade det i en produktbeskrivning på Tradera.
Jag blir så trött!
|
|
|
|
|
2007-02-12, 19:50
|
|
|
Administrator
|
Ursprungligen postat av Bolin
Om man nu råkat köpa en spelare med "hackad" firmware, har man då lagen på sin sida att kräva pengarna tillbaka? Även fast säljaren själv inte vetat om att det varit lurig programvara i spelaren.
Beror väl lite på hur köpet har gått till.
T ex. om det var en auktion där beskrivnigen säger 4GB fast du har egentligen fått en 1GB, så har du ju rätt att häva köpet enligt auktionssidans regelverk.
Jag tycker dock att du ska iaf. kontakta säljaren först och försöka lösa det direkt med säljaren. Det är ju inte ditt ansvar att säljaren själv inte hade koll på vad han sålde.
|
|
|
|
2007-02-12, 20:03
|
|
|
Ursprungligen postat av konsum
Beror väl lite på hur köpet har gått till.
T ex. om det var en auktion där beskrivnigen säger 4GB fast du har egentligen fått en 1GB, så har du ju rätt att häva köpet enligt auktionssidans regelverk.
Jag tycker dock att du ska iaf. kontakta säljaren först och försöka lösa det direkt med säljaren. Det är ju inte ditt ansvar att säljaren själv inte hade koll på vad han sålde.
Om han ljuger än rätt upp i ansiktet då? :p
|
|
|
|
|
2007-02-12, 20:12
|
|
|
Administrator
|
Ursprungligen postat av Bolin
Om han ljuger än rätt upp i ansiktet då? :p
Du menar att säljaren vägrar erkänna att han sålt en hackad spelare?
Isf. tycker jag att du ska ta kontakt med auktionssiten och be dom att kontakta säljaren, då brukar säljaren ta sitt ansvar om det innebär att han riskerar att bli avstäng.
Om du köpt den på annat sätt kan det vara värt att informera säljaren att du tänker ta kontakt med konsumetverket ang. detta köp.
Vilket du kan i detta fall också göra, dom kommer ge dig goda råd hur du kan gå vidare med detta.
Hoppas det löser sig, berätta gärna hur det gått.
|
|
|
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Linjär visning
|
Regler för att posta
|